tirsdag 20. desember 2011

et par bilder fra mUmbai

En liten "bildespesial" fra mumbai, vi tilbrakte de siste 5(?) dagene i mumbai tror jeg, og jeg elsket det. Mumbai er virkelig en storby det er verdt å få med seg. På likhet med Delhi kan man finne barer som er åpne til klokken 1, og det finnes tydligvis nattklubber her også. så langt kom aldri vi. Hostellet vi lå på hadde inne tid klokka 12, men vi drøyde den til 1 som regel. Ganske bæd. Vi bodde på salvation army i colaba, kunne nesten ikke bedt om noe bedre, 200 rupis for seng i doorms med frokost og lunsj. Altså 25 kroner. Kanskje ikke billig sammenlignet med priser andre steder i India, men hotell og bosted i mumbai er generelt ganske dyrt, og vil du ha noe billigere må du couchsurfe, og det er ganske vanskelig når vi var 8 stykker. Hostellet lå som sagt i colaba, en av de beste strøkene i mumbai. Rett ved taj mahal hotell og india gate og hadde de fleste turistattraksjoner i gåavstand. så anbefales på det sterkeste.



Middag på "chappati" beach, som er en strand midt i mumbai. Kan ikke bade eller noe sånt fordi vannet er giftig, men et fint sted å se solnedgang og kikke på mennesker.


Togstasjonen i Mumbai, ganske flott byggning. Jeg vet ikke om det koster å ta tog, fordi vi letet etter en skranke for å kjøpe billetter i 2 minutter. Til slutt gikk vi bare på toget, og satset på at boten ikke kan være høyere enn en bussbillett her hjemme.

vi tok faktisk toget til verdens største og mest konsentrerte slum, og etter nesten fire månder i India ble jeg ikke satt ut. Fikk i ettertid hvite at dette var en veldig spesiel slum, som driver med resirkulering og har arbeidsplasser til nesten 50% av de som bor der eller noe sånt.


Så dro vi til elephanta island, der det var noen kule ut huggde huler. Slo oss sammen med noen andre turister og fikk gratis guide, tok ikke lang tid før jeg var relativt lei og prioriterte å vandre rundt på egenhånd. På vei fra hule nr. 1 til hule nr. 2, ante jeg fred og ingen fare. Plutselig løper en av disse skrekkelige apene mot meg, dumme som vi var glemte vi å leie apestokk. Så denne krabaten stjelte vannflaska mi, skrudde opp korken og helte ut vannet mitt. WTF? snakk om ondskap.



 India gate, eller er det gateway of India?

Siden det var siste kvelden i Mumbai og India, fant vi ut at vi skulle ha sari-night. Så vi kledde oss opp i sariene våre for å ta bilder og ut å spise. Vi var uten tvil de kuleste turistene på "chapatti" beach den kvelden. Håret mitt er også ganske rødt i riktig lys. Finnes forresten ikke tuctucer i Mumbai, nesten. Er en del ved flyplassområdet.

Meg og Lizz

Jentene i saree. Rosie, Marta, sarha, lizz og jeg. Katinka tok bildet.

Men for å virkelig feire at det var siste kvelden, dro vi på leopols for å ta et par drinker. Endte med at vi tok av på dansegulvet til bollywood musikk og alle andre turister så ut som de hadde falt ned fra månden. Jeg fikk også kake, fordi noen hadde sagt at jeg hadde bursdag....

Hatten kjøpte jeg på elephanta island noen dager tidligere, en del mennesker jeg møter her nede liker å tro at jeg er fra kina, japan området. Så for å gå i ett med slektningene mine, var det viktig å ha en lignende hatt. Manglet desverre et kjempe kamera, men tror hatten gjorde jobben alikavel.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar